Výsledky vyhľadávania, Stredoslovenská energetika

Výsledky vyhľadávania pre výraz "4mok56dlq3rjnl"


Čo znamená COP?

Pomer medzi pridanou energiou (príkon tepelného čerpadla) a vyrobenou tepelnou energiou je hodnota COP. Tepelné čerpadlá môžu mať COP až 4 a viac (v závislosti od vonkajšej teploty), bežné elektrokotly môžu mať COP maximálne 1, čo znamená, že tepelné čerpadlo spotrebuje 4-krát menej elektrickej energie, a to predstavuje 70- až 80-percentnú úsporu elektrickej energie oproti klasickým elektrokotlom.

Príklad:

COP3 = 1 kW spotrebovanej energie voči 3 kW vyrobenej energie.

Na princípe čerpadla fungujú mnohé prístroje, ktoré bežne poznáme zo svojho okolia – napríklad chladnička, mraznička či klimatizácia.

Aká je spotreba kotla na splyňovanie dreva?

Spotreba paliva v splyňovacom kotle na drevo sa pohybuje od asi 4 kg/hod. pre kotol s výkonom 18 kW až po 18 kg/hod. pre 80 kW zariadenie vhodné pre veľké rodinné domy. V našich klimatických podmienkach spotrebuje nezateplený rodinný dom s plochou 150 m2 v kotle s výkonom 18 až 25 kW za vykurovaciu sezónu asi 12 m3 drevených polien.

Pre štandardný rodinný dom bez zateplenia s celkovou vykurovanou plochou 150 m2, v ktorom žije štvorčlenná rodina, je potrebných cca 2 674 m3 zemného plynu, respektíve 22 300 kWh tepla. Z porovnania vyplýva, že pri využití zemného plynu by náklady na vykurovanie ročne dosiahli 1 403 €. Ak by sa na vykurovanie využívala drevná biomasa v splyňovacom kotly, náklady by pri rovnakých podmienkach boli len 675 €.

Prečo sú technické požiadavky na kotly na biomasu prísnejšie, ako uvádzajú aktuálne platné technické normy?

V rámci projektu Zelená domácnostiam II budú v prípade kotlov na biomasu podporované iba nízkoemisné zariadenia s vyššou energetickou účinnosťou v súlade s požiadavkami navrhovanej smernice o obmedzení emisií určitých znečisťujúcich látok do ovzdušia zo stredne veľkých spaľovacích zariadení a v súlade s nariadením Komisie 2015/1189 z 28. apríla 2015, ktorým sa vykonáva smernica 2009/125/ES, pokiaľ ide o požiadavky na ekodizajn kotlov na tuhé palivo. Tieto podmienky sú uvedené aj v zásadách výberu projektov v kapitola 2.4.2.3 Operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast.

Ako môžem požiadať o ukončenie zmluvy na odbernom mieste?

Stačia na to 4 kroky

  1. Predloženie žiadosti o zmenu zmluvného vzťahu na odbernom mieste (ďalej len žiadosť) – ukončenie zmluvy
    Zákazník predloží dodávateľovi vyplnený formulár :
    (vyplní body 1, 2, 3).
    Zákazník žiadosť postúpi pridelenému manažérovi starostlivosti o zákazníkov.
  2. Postúpenie žiadosti o zmenu zmluvného vzťahu – ukončenie zmluvy na odbernom mieste príslušnému prevádzkovateľovi distribučnej sústavy
    Dodávateľ zabezpečí postúpenie žiadosti v elektronickej forme príslušnému prevádzkovateľovi distribučnej sústavy v súlade s platnou technickou špecifikáciou výmeny dát a v súlade s rozhodnutiami Úradu pre reguláciu sieťových odvetví vo veci rozhodnutia o návrhu ceny za prístup do distribučnej sústavy a distribúcii elektriny.

  3. Akceptácia/zamietnutie žiadosti o zmenu zmluvného vzťahu príslušným prevádzkovateľom distribučnej sústavy
    Prevádzkovateľ distribučnej sústavy žiadosť akceptuje, resp. zamietne na základe splnenia/nesplnenia podmienok uvedených v krokoch vyššie. O výsledku rozhodnutia informuje dodávateľa v elektronickej forme.

  4. Akceptácia/zamietnutie žiadosti o zmenu zmluvného vzťahu príslušným prevádzkovateľom distribučnej sústavy
    Dodávateľ poskytne informáciu zákazníkovi o akceptácii/zamietnutí žiadosti. Ak je proces akceptovaný, dodávateľ pošle odberateľovi nasledujúce doklady:
  • oznámenie o ukončení zmluvy v jednom vyhotovení,
  • prílohu č. 1 k zmluve o dodávke, distribúcii elektriny (ďalej len zmluva) – Zoznam odberných miest vo dvoch vyhotoveniach (ak v zmluve nie je uvedené inak).
    Ak prevádzkovateľ distribučnej sústavy žiadosť zamietne, dodávateľ informuje odberateľa o dôvodoch zamietnutia. Po ich odstránení posiela dodávateľ opätovnú žiadosť prevádzkovateľovi distribučnej sústavy.

Potrebujem zmeniť technické údaje odberného miesta. Ako?

Stačí na to 5 jednoduchých krokov  

1. Predloženie žiadosti o pripojenie odberného miesta a uzatvorenie zmluvy o pripojení do distribučnej sústavy

O zmenu technických údajov na odbernom mieste žiada zákazník vtedy, ak potrebuje:

  • zmeniť hodnotu hlavného ističa,
  • zmeniť maximálnu rezervovanú kapacitu,
  • realizovať rekonštrukciu prípojky,
  • inštalovať el. vykurovanie.

Zmene hodnoty hlavného ističa a zmene max. rezervovanej kapacity predchádza uzatvorenie zmluvy o pripojení do distribučnej sústavy (ďalej len zmluva). Zmluva sa uzatvára medzi odberateľom a príslušným prevádzkovateľom distribučnej sústavy, t. j. mimo dodávateľa. Detailný postup na uzatvorenie zmluvy je uvedený na stránkach prevádzkovateľov distribučných sústav:

Ak zákazník žiada zmeniť distribučnú sadzbu alebo rezervovanú kapacitu bez zmeny maximálnej rezervovanej kapacity, netreba žiadať o uzatvorenie zmluvy o pripojení do distribučnej sústavy.

2. Predloženie žiadosti o zmenu zmluvného vzťahu – zmena technických údajov odberného miesta

Pri zmene technických údajov na odbernom mieste zákazník predkladá dodávateľovi vyplnený formulár:  

 (vyplní body 1, 2, a 5). K žiadosti priloží kópiu zmluvy o pripojení do distribučnej sústavy (ak uzatvorenie vyžadujú pravidlá prevádzkovateľa distribučnej sústavy – 1. KROK) a vyjadrenie prevádzkovateľa distribučnej sústavy. Pri zmene hlavného ističa alebo typu merania zákazník predloží správu o odbornej prehliadke a odbornej skúške el. zariadenia.

Zákazník žiadosť postúpi pridelenému manažérovi starostlivosti o zákazníkov. 

3. Postúpenie žiadosti o zmenu zmluvného vzťahu – zmena technických údajov odberného miesta príslušnému prevádzkovateľovi distribučnej sústavy

Dodávateľ zabezpečí postúpenie žiadosti v elektronickej forme príslušnému prevádzkovateľovi distribučnej sústavy v súlade s platnou technickou špecifikáciou výmeny dát a v súlade s rozhodnutiami Úradu pre reguláciu sieťových odvetví vo veci rozhodnutia o návrhu ceny za prístup do distribučnej sústavy a distribúcii elektriny.

4. Akceptácia/zamietnutie žiadosti prevádzkovateľom distribučnej sústavy

Prevádzkovateľ distribučnej sústavy žiadosť akceptuje, resp. zamietne na základe splnenia/nesplnenia podmienok uvedených v krokoch vyššie. O výsledku rozhodnutia informuje dodávateľa v elektronickej forme.

5. Poskytnutie informácie odberateľovi o vyriešení žiadosti, vystavenie a zaslanie príslušných dokladov

Dodávateľ poskytne informáciu odberateľovi o akceptácii/zamietnutí žiadosti. Ak je proces akceptovaný, dodávateľ pošle odberateľovi nasledujúce doklady:

  • prílohu č. 2 k zmluve o dodávke a distribúcii elektriny (ďalej len zmluva) – Technická špecifikácia odberného miesta vo dvoch vyhotoveniach (ak v zmluve nie je uvedené inak),
  • pri vybraných procesoch dodávateľ posiela aj dohodu o platbách za odobratú, ale zatiaľ nevyfakturovanú elektrinu – faktúra v jednom vyhotovení.

Ak prevádzkovateľ distribučnej sústavy žiadosť zamietne, dodávateľ informuje zákazníka o dôvodoch zamietnutia. Po ich odstránení pošle dodávateľ opätovnú žiadosť na prevádzkovateľa distribučnej sústavy.

Ako môžem zmeniť variant Virtuálnej batérie od SSE – IDEAL vs. EXTRA?

Variant je možné zmeniť k výročiu zmluvy, raz za 12 mesiacov. Je potrebné osloviť našu zákaznícku linku, prípadne navštíviť zákaznícke centrum alebo nás kontaktovať e-mailom s požiadavkou najskôr 3 mesiace pred výročím zmluvy na Virtuálnu batériu od SSE.

Koľko trvá inštalácia zariadenia OZE?

Pre splnenie podmienok je nevyhnutné zariadenie inštalovať do 6 mesiacov od získania poukážky. Naše projekty inštalácie trvajú štandardne 2 – 3 mesiace. Samozrejme, závisí to od konkrétneho projektu a času na získanie všetkých potrebných povolení a vyjadrení (od distribučnej spoločnosti, stavebného úradu a pod.).

Aké sú povinné prílohy pri podaní žiadosti?

Povinné prílohy pri podaní žiadosti:

  • písomná správa z účelového energetického auditu,
  • súbor údajov na monitorovanie obnoviteľných zdrojov energie,
  • vyhlásenie MSP o prijímaní minimálnej pomoci za posledné 3 fiškálne roky,
  • doklady, preukazujúce oddelenie činností, resp. oddelenie účtovníctva,
  • plnomocenstvo – ak ide o osobu konajúcu v mene MSP a je odlišná od štatutárneho orgánu,
  • čestné vyhlásenie.

Prečo možno získať pri kotloch na biomasu podporu len v tom prípade, ak sa novým kotlom nahradí kotol na fosílne palivá?

Podpora zariadení na využívanie OZE v domácnostiach je financovaná prostredníctvom Operačného programu Kvalita životného prostredia, a to konkrétne cez investičnú prioritu 4.5. Energeticky efektívne nízkouhlíkové hospodárstvo vo všetkých sektoroch. Jedným z cieľov je znižovanie emisií skleníkových plynov, najmä oxidu uhličitého. Keďže vzhľadom na prijatú dohodu, že biomasa je považovaná za CO2-neutrálne palivo, nie je možné očakávať, že by sa novým kotlom na biomasu, ktorý by nahradil existujúci kotol na biomasu, znížili emisie skleníkových plynov, keďže už v pôvodnom stave boli podľa spoločenskej dohody emisie CO2 nulové.

Prečo mám vo faktúre mínus 2 000 kWh, keď vidím, že som vyrobil 4 000 kWh?

Zákazníkovi zohľadníme vyrobenú a odovzdanú elektrinu do výšky ročnej spotreby na odbernom mieste maximálne však podľa zvoleného variantu do 2 000 kWh/6 000 kWh.

Príklad:
Zákazník odovzdal do distribučnej siete 4 000 kWh. Jeho spotreba na faktúre je 2 500 kWh a má zvolený variant Virtuálnej batérie od SSE Ideal (kapacita 2 000 kWh).

Na faktúre mu odpočítame cenu dodávky elektriny vo výške 2 000 kWh (maximum pre zvolený variant). Zvyšok, teda 2 000 kWh, poskytol bezodplatne do siete – s elektrinou neobchodujeme, odpočítavame len cenu dodávky elektriny. A keďže máte spotrebu nižšiu ako výrobu a zároveň máte Virtuálnu batériu od SSE Ideal s kapacitou do 2 000 kWh, nemôžeme vám nadbytok vyrobenej elektriny zohľadniť vo faktúre.

Ako môžem zriadiť SEPA inkaso ako veľkoodberateľ?

Preddavkové platby a faktúry za dodávku elektriny alebo plynu môžete uhrádzať prostredníctvom SEPA inkasa, ktoré vám ušetrí čas a zabezpečí, že vaša platba prebehne automaticky.

Ako prvé vypíšte Mandát pre SEPA inkaso pre veľkoodberateľov, ktorý nájdete v dokumentoch na stiahnutie.

Vyplnený a podpísaný mandát môžete preskenovať a zaslať nám e-mailom na adresu ondrej.janotka@sse.sk alebo môžete originál vyplneného a podpísaného tlačiva poslať na adresu:

Stredoslovenská energetika, a. s.
Sekcia Predaj biznis zákazníkom
Pri Rajčianke 8591/4B

010 47 Žilina

Po zaevidovaní vašej požiadavky na aktiváciu SEPA inkasa vám odošleme číslo mandátu (UMR) identifikačné číslo Stredoslovenskej energetiky, a. s. (CID). 

Na úspešné zriadenie SEPA inkasa je potrebné, aby ste o inkaso požiadali aj svoju banku, ktorá bude od vás vyžadovať UMR a CID kód. Až po udelení vášho súhlasu banke bude následne dochádzať k automatickým platbám za energie.

Prihláste sa na odber noviniek do e-mailovej schránky
Najaktuálnejšie dianie priamo vo vašej e-mailovej schránke
Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracúvaním osobných údajov.