• Prejsť na

SSEdem tipov, ako stráviť zimu v teple a neminúť veľa

Zimné mesiace môžeme prežiť v teple a pritom neminúť veľa na účtoch za energie. Tu je SSEdem tipov na to, ako ušetriť v zime.

sedem zimných tipov ako ušetriť

1. Malý domáci audit

Ako sa dá zvýšiť energetická účinnosť domácnosti? Urobte si doma vlastný energetický audit. Tak odhalíte úniky tepla cez vetranie alebo škáry, zistíte koľko žiaroviek sa dá vymeniť za úspornejšie LED-ky a odhalíte energetických upírov, ktorí zbytočne „sajú“ energiu v standby režime.  Ak sú domáce spotrebiče staršieho dáta, možno by ste mali porozmýšľať nad ich modernizáciou. Porovnajte si spotrebu svojich súčasných elektrospotrebičov s novými pomocou digitálneho merača spotreby od SSE a zistite, ktorý z nich je načase vymeniť.

2. Zatepľujte zvnútra

Utesnite všetky škáry, ktorými by mohol prúdiť studený vzduch - vchodové dvere, okná, praskliny v múre.

Dobrým tipom na zvýšenie pocitovej teploty sú koberce na dlaždiciach a laminátových podlahách, ktoré odizolujú chlad odspodu a navodia príjemný pocit tepla pod nohami. Hrubé závesy vedia zadržať teplo pred únikom cez okná, ale pozor, aby neprekrývali vykurovacie teleso.  

Na radiátory nedávajte sušiť mokrú bielizeň, ktorá ochladí teplotu a tým zvýši výkon kotla. A keď už sme pri tých radiátoroch, môžete rovno skontrolovať, či nepotrebujú odvzdušniť. Namiesto priebežnej mikroventilácie robte radšej nárazové vetranie.

3. Svieťte úsporne

Zimný čas nám poriadne skracuje prirodzené denné svetlo, čo nás núti svietiť dlhšie. Moderné a hlavne úsporné LED žiarovky sú dobrou voľbou. Ich technológia spôsobila revolúciu na trhu s osvetlením. Vďaka unikátnej ekologickej náhrade klasických žiaroviek ročne ušetríte desiatky eur, ktoré vynásobte svietivosťou LED žiaroviek až 35 rokov. Overte si na stránke SSE pomocou online kalkulačky led pre domácnosti potenciál jednej LED-ky.

4. Nepúšťajte teplo von

Zatvárajte dvere do izieb. Naozaj, aj túto jednoduchú vec mnoho ľudí nerobí a mieša naakumulované teplo so studeným vzduchom. Vykurujte len miestnosti, v ktorých sa najčastejšie zdržiavate. Úložné priestory alebo chodba nemusia byť úplne vykúrené. Odsávač pár nad sporákom v kuchyni alebo v kúpeľni, spolu s vlhkou parou či vôňami, dokáže odsať aj teplý vzduch, preto v zimnom období zredukujte jeho používanie. Naopak, ak máte stropný ventilátor, ten naženie stúpajúci teplý vzduch smerom dolu.

5. Uberte stupne Celzia

Na kvalitný spánok v spálni stačí 18°C. Zredukovanie izbovej teploty o 1-3°C dokáže usporiť až 10 % nákladov na vykurovanie domácnosti. Perfektným pomocníkom je v tomto prípade termostat, ktorým viete nastaviť nižšiu teplotu bytu napríklad keď odchádzate na pár dní preč. Novšie systémy umožňujú aj zónové vykurovanie pre každú miestnosť osobitne, čo ocenia všetci členovia domácnosti.

Ani voda na sprchovanie nemusí byť v bojleri veľmi horúca. Ohrievanie vody na približne 50°C ušetrí až 11 % poplatkov za ohrev. To isté sa dá aplikovať aj na pranie, ak budete používať program na 30°C.

6. Profesionálna kontrola

Pred zimnou vykurovacou sezónou si dajte skontrolovať stav a výkon vášho výhrevného telesa, kotla alebo tepelného čerpadla odborníkom. Nevynechajte ani údržbu komína.  Jedna profesionálna kontrola vykurovacieho systému raz ročne vám pomôže zabezpečiť jeho prevádzku s maximálnou účinnosťou a zároveň zvyšuje životnosť vášho zariadenia. Revíziu komínov vykonáva napríklad aj SSE, ktorá má exkluzívnu spoluprácu s Komorou kominárov Slovenska.   

7. Zima je len stav mysle

Múdri ľudia hovoria, že svoje pocity vieme aktívne ovplyvniť. Je to jednoduchšie, než si myslíte. Napríklad „Keď ti je zima, tak sa obleč“. Prijmite fakt, že zima je chladné obdobie a namiesto prekurovania domácnosti sa radšej oblečte do viacerých vrstiev. Oteplite si byt aj psychologicky – periny oblečte do flanelových obliečok, zapáľte si sviečky alebo si zaobstarajte červené doplnky v podobe hrejivej deky či vankúšika, ktoré navodzujú pocit tepla.

Namiesto potravín a nápojov, ktoré ochladzujú (čerstvé šaláty, citrusy, zelený či mätový čaj), si radšej doprajte horúcu polievku a šálku čierneho alebo zázvorového čaju. Aj pohyb po byte sa ráta – či už na stacionárnom bicykli alebo s vysávačom v ruke. Aktívni zdraví ľudia môžu vyskúšať aj otužovanie, populárne metódy nájdete na internete.

>Viac aktualít