Na prácu z domu sa musíte nastaviť aj pripraviť. Ako sme si zvykli na homeoffice v SSE?, Život v našej spoločnosti, Aktuality, Médiá, Stredoslovenská energetika

Na prácu z domu sa musíte nastaviť aj pripraviť. Ako sme si zvykli na homeoffice v SSE?

15. 2. 2022

Práca z domu prináša isté benefity, no zároveň aj niekoľko výziev, ktoré si vyžadujú rýchle riešenie. Na vlastnej koži sme ich spoznali aj my, zamestnanci SSE, už počas prvej vlny pandémie, keď sme museli zo dňa na deň vymeniť prácu z kancelárie za takzvaný homeoffice. Hoci naše začiatky neboli jednoduché, túto zmenu sme aj vďaka pomoci zo strany nášho zamestnávateľa zvládli.

Práca z domu

Zvykáte si na homeoffice aj vy? Prezradíme vám, čo sa nám v Stredoslovenskej energetike pri práci z domu osvedčilo a čoho by ste sa, naopak, mali vyvarovať.

Technické problémy vyriešte ako prvé

Prechod na prácu z domu si u nás vyžadoval najmä technologické vybavenie, stabilné pripojenie na internet a prístup k spoločným databázam. Potrebné vybavenie domácich pracovísk v našom prípade zamestnávateľ veľmi rýchlo zabezpečil. Jeho dôležitosť potvrdzuje aj Ivana z Ľudských zdrojov: „Zo začiatku som mala technické problémy. Riešili sa vstupy do našich interných systémov. IT oddelenie požiadavku vyriešilo a neskôr už všetko fungovalo.“ Často vám dokáže na diaľku pomôcť aj technicky zdatný kolega a viaceré drobné ťažkosti sa naučíte postupne vyriešiť aj sami. S tými náročnejšími sa obráťte priamo na svoje IT oddelenie a vzniknutý problém IT odborníkom čo najpresnejšie opíšte.

Prispôsobte chod domácnosti

Náhly presun do našich domácich „kancelárií“ nás zo začiatku zaskočil, keďže na prácu z domu sme vôbec neboli zvyknutí. V krátkom čase sme si museli nájsť fungujúci model, ako medzi sebou plynulo komunikovať na diaľku, ale aj ako zabezpečiť vzájomnú výmenu potrebných informácií.

Novinkou pre nás bolo zladenie pracovných online stretnutí s bežným chodom našich domácností, najmä ak sú v nich počas pracovného času prítomné malé deti. Predovšetkým tým menším je potrebné vysvetliť, čo znamená, keď pracujeme z domu, a dohodnúť si s nimi pravidlá, ktoré budú platiť najmä počas online stretnutí. Veľkou pomocou pri mladších deťoch sú často starší súrodenci alebo starí rodičia. V opačnom prípade môže byť rodič opakovane vyrušovaný a nesústredený. Výsledkom neraz býva zbytočná nervozita a riešenie pracovných zadaní aj mimo pracovného času.

Komunikujte a neváhajte sa pýtať

Udržiavať kontakt a vzťahy s kolegami i napriek desiatkam kilometrov medzi nami je pre našu efektivitu mimoriadne dôležité. Vzájomná komunikácia a tímová práca sú počas homeofficu nevyhnutnosťou aj pre Odbor Marketingu, ktorý u nás vedie Miriam: Práca z domu je náročnejšia na vzájomnú komunikáciu a je preto dôležité na nej pracovať. Veľmi ľahko sa stane, že kolegovia stratia prehľad o ostatných a stráca sa efekt vzájomnej spolupráce, čo je škoda.“

Obdobie dvoch rokov, ktoré máme za sebou, nám v SSE ukázalo, že hoci je práca z domu pre mnohých prínosom, prvotné nadšenie nás čiastočne opustilo. Ušetríme na doprave do zamestnania, máme väčšiu pružnosť pri riadení svojho pracovného času a odbúrame napríklad ranný stres, ale pre našu prácu je kľúčová práve socializácia, ktorú „digitálny svet“ nedokáže plnohodnotne nahradiť. Pri náročnejších úlohách sme síce v domácom prostredí sústredenejší, ale ako hovorí Katarína, riaditeľka Ľudských zdrojov: „Osobné stretnutia v nás podnecujú väčšiu kreativitu a kooperáciu, ktorá vedie k napredovaniu. Toto je oveľa ťažšie dosiahnuť v online svete.“

Ako si udržať pevné vzťahy s kolegami aj na diaľku? Máme pre vás 5 užitočných tipov, ktorých sa držíme aj u nás v Stredoslovenskej energetike:

  1. Zapnite si na začiatku videoporady kameru a usmejte sa. Uvoľníte atmosféru a môžete aspoň sčasti vnímať aj neverbálnu komunikáciu svojich kolegov. Nechcete, aby bolo vidieť v pozadí súkromie vašej domácnosti? My sme sa rozhodli využívať jednotné firemné pozadie, ale mnohé platformy ponúkajú možnosť rozostrenia či výmenu za iný obrázok.
  2. Definujte si svoje vzájomné úlohy a veľa sa pýtajte. Presné zadania s čo najviac informáciami predstavujú menej nedorozumení a rýchlejšie plnenie úloh.
  3. Opatrne s výkričníkmi a veľkými písmenami. Pri e-mailovej či SMS komunikácii sa môže ľahko stať, že váš kolega ich bude vnímať ako výčitku alebo útok.
  4. Nebojte sa zažartovať či odľahčiť situáciu. Pokojne sa spýtajte aj na niečo mimopracovné alebo si zorganizujte neformálnu videoporadu či krátky videocall pri káve. Udržiavajte s kolegami aj na diaľku vzťahy nielen na pracovnej, ale aj priateľskej úrovni.
  5. Dobrí kolegovia sú na nezaplatenie. Ak vám to situácia dovolí, naplánujte si pravidelné neformálne stretnutia mimo pracovného času. Turistika, výlet do prírody, spoločná opekačka či len obyčajná káva v meste budú mať pozitívny vplyv na váš pracovný výkon.

Práca z domu

Nájdite si pokojné miesto na prácu

Nie všetci máme doma priestor na vlastnú kanceláriu, a keď sú doma aj deti, situácia je ešte náročnejšia. Postupne sa každému z nás podarilo vytvoriť si svoj stály pracovný kútik. Zriaďte si ho aj vy. Stabilné a príjemné miesto na plnenie pracovných povinností vám pomôže lepšie sa sústrediť a vaša práca bude efektívnejšia. Mať takéto miesto je dôležité nielen z praktického, ale aj zo psychologického hľadiska.

Dodržiavajte koniec pracovného času

Pracovať z domu pre nás niekedy znamenalo robiť aj vtedy, keď by sme už za bežných okolností v práci neboli. Na začiatku pandémie sme si nevedeli presne stanoviť hranicu medzi zamestnaním a voľným časom. Oddeľovať čas na prácu a čas, ktorý venujeme sebe a svojim záujmom či rodine, považuje za kľúčové aj Pavol: ,,Dôležité je, aby ste po ukončení pracovného dňa vedeli oddeliť pracovný a osobný čas. Inak budete mať pocit, že ste stále v práci.“ Regenerácia organizmu, zmena prostredia, ako aj myšlienok sú dôležité aj pre Zuzanu: „Snažím sa mať nastavený režim, ako keby som bola fyzicky v práci, a teda keď vypnem notebook, nepracujem. Zvyšok dňa venujem rodine, chodím cvičiť, čo mi po celodennom sedení pri počítači veľmi pomáha.“

Ako vidí budúcnosť práce z domu riaditeľka Ľudských zdrojov?

Dlhodobá práca z domu so sebou prináša výhody i nevýhody. U nás v Stredoslovenskej energetike preto vidíme budúcnosť najmä v hybridnom modeli práce. Pre tento model je charakteristické, že niektorí členovia tímu v konkrétny deň pracujú z domu, zatiaľ čo iní sú v kancelárii. Premodelovať našu spoločnosť na prácu v hybridnom tíme je v tomto roku pre nás veľkou výzvou. Radi by sme našli balans medzi digitálnymi výhodami práce z domu a osobnými interakciami na pracovisku, ktoré sú pre našu firemnú kultúru dôležité. 

 

ZAUJÍMATE SA O PRÁCU V SSE?

POZRITE SI AKTUÁLNE VOĽNÉ PRACOVNÉ MIESTA

Prihláste sa na odber noviniek do e-mailovej schránky
Najaktuálnejšie dianie priamo vo vašej e-mailovej schránke
Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracúvaním osobných údajov.