• Prejsť na

Podomový predaj: Na čo si dávať pozor, keď zazvoní podomový predajca elektriny?

Praktiky podomových predajcov často obsahujú polopravdy, zavádzajúce informácie či „prifarbené“ ceny konkurencie. Ponúkame vám niekoľko rád, ako sa vystríhať pred podvodníkmi.

Podomový predaj

Podvodníci si zámerne vyberajú starších a dôverčivých ľudí, pri ktorých je najpravdepodobnejšie, že nevýhodnú zmluvu podpíšu. Ponúkame niekoľko rád, ako sa brániť a nenaletieť podvodníkom:

 

  1. Ak vám pri dverách zazvoní predajca, mal by sa predovšetkým zrozumiteľne predstaviť a predstaviť aj spoločnosť, ktorú zastupuje. V prípade akéhokoľvek podozrenia si neváhajte vypýtať preukaz. Predajca by mal tiež informovať o dôvodoch svojej návštevy. Tradiční dodávatelia energií majú podomový predaj a jeho pravidlá podrobne prepracované a väčšinou sa so zákazníkom na stretnutí dohodnú vopred telefonicky, prípadne inou formou.

  2. Jedným z hlavných pravidiel, ktoré by sme si mali všetci uvedomiť, je to, že podomový predajca elektriny a plynu nemôže a nesmie od nikoho žiadať hotovosť. Peniaze v hotovosti nikomu nedávajte!

  3. Nechajte si čas na rozmyslenie a nikdy nepodpisujte zmluvu bez toho, aby ste si ju podrobne preštudovali. Buďte zvedaví a vyžiadajte si všetky dostupné podklady a cenníky, aby ste si ponuku mohli porovnať a dôkladne zvážiť. Ideálne je, ak vám predajca priamo u vás v obývačke prepočíta, koľko môžete ušetriť oproti vašej aktuálnej dodávke.

  4. Ponuky dodávateľov energií sa môžu líšiť nielen cenou, ale aj množstvom dodatočných služieb, ktoré odberateľ automaticky získava. Overte si, či váš potenciálny dodávateľ poskytuje kvalitný zákaznícky servis, ku ktorému patria zákaznícke centrá a tiež zákaznícka linka. Po preštudovaní zmlúv odporúčame overiť si ponuku u potenciálneho dodávateľa a porovnať ju aj s ponukou vášho súčasného dodávateľa, či už telefonicky, online alebo osobne v zákazníckom centre.

  5. Pri študovaní návrhov zmlúv si dávajte pozor na skryté poplatky a dĺžku viazanosti služby.

  6. Ak sa rozhodnete pre podpis novej zmluvy, dbajte na to, aby ste boli písomne upozornení na svoje právo odstúpiť od zmluvy do 14 pracovných dní. Predajca musí uviesť meno a adresu alebo názov a sídlo osoby, u ktorej môžete toto právo uplatniť. V prípade, že už dva týždne ubehli a vy ste sa od zmluvy rozhodli odstúpiť z dôvodu nátlaku alebo zavádzania pri podpise, požiadajte o pomoc Úrad pre reguláciu sieťových odvetví alebo Slovenskú obchodnú inšpekciu.

  7. Zmluvu vždy vypĺňajte modrým perom.

  8. Na nekalé praktiky podomového predaja upozorňujú aj odborníci zo spoločnosti Stredoslovenská energetika na stránke Podomový predaj - nájdete tu ďalšie praktické rady, na čo všetko si pri komunikácii s podomovými predajcami dávať pozor a tiež konkrétne skúsenosti zákazníkov s týmto typom predaja.

 

Ako odlíšite SSE poradcu od podomových predajcov - podvodníkov?

Nový tím poradcov SSE pracuje v teréne už od konca roku 2018. Ich úlohou je pomôcť zákazníkom zorientovať sa v problematike energií, ktorá sa niekedy môže javiť ako komplikovaná. Počas návštevy pracovníci SSE zodpovedia všetky vaše otázky v rámci energetických tém a  poskytnú tiež individuálne poradenstvo. Majú povinnosť informovať vás pravdivo o všetkých dôležitých skutočnostiach. SSE však eviduje prípady, kedy sa podomoví predajcovia vydávali za ich pracovníkov a snažili sa podpisovať zmluvy pod rôznymi zámienkami. Preto je aj naďalej veľmi dôležité overiť si, ktorú spoločnosť človek, ktorý vás oslovuje, zastupuje. Poradcovia SSE sú jednoznačne a viditeľne označení logom spoločnosti ako na autách, tak aj svojich odevoch alebo všetkých dokumentoch, ktoré používajú. Sú povinní preukázať sa preukazom (identifikačnou kartou), a zároveň máte možnosť overiť si ich totožnosť na špeciálnom telefónnom čísle.

>Viac aktualít